söndag 6 juni 2010

Som nyanställd intendent på Nationalmuseum 1998 besökte jag magasinen tillsammans med mina kollegor. Snart visade det sig att ett litet antal föremål från 1960-talet stack ut. De passade inte in i berättelsen om den goda svenska formen. De var inte vackert formgivna, med väl avvägda proportioner och harmoniska linjer. Tvärtom, de berättade en annan berättelse. En berättelse om det råa och brutala, det ofärdiga och slumpmässiga. Det är den berättelsen jag skrivit om i boken Formens frigörelse...

Kom till Designgalleriet, Odengatan 21, på min bokrelease imorgon måndag 7/6 mellan kl 16 och 19 så berättar jag mer!

1 kommentar:

  1. Bra Cilla; jag ser fram mot många intressanta blogginlägg om design nu när du hinner skriva på något annat än din avhandling :).

    SvaraRadera