tisdag 8 juni 2010

Till 1950-talets fribrytare (se föregående inlägg) hörde textilkonstnären Sten Kauppi och keramikern Anders B. Liljefors. Sten Kauppi broderade med garn på ett sätt som påminde om det expressiva måleriets snabba, breda penseldrag. Liljefors sandgjutna stengods hade en råhet, där glasyren såg ut att ha hällts över föremålen och stannat där naturlagarna så önskat, ibland i snorliknande droppar. Föremålens ofärdiga uttryck gjorde att betraktaren kunde få intryck av att de var utförda av ett barn.

Sten Kauppi, broderi Kungen, ca 1950.


Samtida kritiker refererade återkommande till fribrytarnas föremål med begreppet "fri". Man talade om "fri keramik" och "fri textil". I boken Formens frigörelse har jag därför definierat rörelsen med beteckningen den fria formen. Om utvecklingen hade tagit en annan väg, hade dessa fåtalet föremål antagligen betraktats som en historisk parantes. Nu förebådade de istället vad som komma skulle - en formens frigörelse.

Anders B. Liljefors, skulptur, sandgjutet stengods, Gustavsberg 1956.


Välkommen till Nationalmuseum och se fribrytarnas föremål i original på vår permanenta utställning Den moderna formen 19002000.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar